Ai Weiwei fortryder design af 'Fuglereden'

07.03.12

Kinesiske Ai Weiwei ærgrer sig over, at han i sin tid sagde ja til at hjælpe med designet af det olympiske stadion i Beijing. Så meget, at han ikke har kigget på bygningen siden OL i 2008.

Af Troels Ussing

08.08.08.08.08 – altså den ottende august 2008 klokken 20.08 – blev De Olympiske Lege i Kinas hovedstad åbnet på Beijing National Stadium. Et ganske imponerende stadion, som hurtigt fik kaldenavnet Bird’s Nest på grund af dets slående lighed med en fuglerede.

Bag designet stod blandt andre kinesiske Ai Weiwei, der var ansat som kunstnerisk konsulent på det storslåede bygningsprojekt. Men efterfølgende fortrød den verdensberømte kunstner at have sagt ja til opgaven:

- Olympiaden i Beijing skjulte offentlighedens liv med de seneste teknologier og et sikkerhedsapparat bestående af 700.000 vagter. Det blev bare en scene for et politisk parti til at reklamere for dets herlighed til resten af verden, siger Ai Weiwei i et interview i den japanske avis Yomiuri Shimbun. 

Tåler ikke synet af Fuglereden
Kineseren, som sidste år blev kåret til verdens mest magtfulde kunstner af The ArtReview, skammer sig nærmest over sit bidrag til det kinesiske styres propagandashow i 2008:

- Jeg blev skuffet, fordi jeg indså, at jeg blev brugt af regeringen til at sprede dens patriotiske uddannelse. Siden OL har jeg ikke kigget på [stadion], lyder det fra Ai Weiwei, som de senere år har været i konstant konflikt med det hjemlige styre. 

Kunstnerens aktivistiske performances, der som oftest er særdeles kritiske over for den kinesiske regering, er ikke noget, styret har taget let på. Således røg Ai Weiwei 81 dage i forvaring sidste år, og i dag er hans bolig overvåget af 14 kameraer, så staten kan kontrollere, at han ikke foretager sig noget ulovligt. Ai Weiwei må nemlig hverken have adgang til internettet eller forlade den kinesiske hovedstad som konsekvens af hans 'upassende opførsel' siden 2008.


LÆS OGSÅ: Se de 10 mest magtfulde inden for kunsten
LÆS OGSÅ: Kinesisk krav til kunstner: Betal 13 millioner

Kilde: Yomiuri Shimbun
Billede: Bird’s Nest, Beijing
Foto: PJK, Wikimedia Commons