Kunstinteressen blomstrer i Brasilien

Brazilian flag Brasilien

26.09.12

Brasilianerne strømmede til den netop overståede kunstmesse i Rio, der på rekordtid har fået deltagelse af verdens største gallerier. Og 'brasserne' vil hellere end gerne bruge penge på kunst.

Af Troels Ussing

Samme weekend, som godt 10.000 mennesker gæstede Art Copenhagen i Forum, fandt en noget større kunstmesse sted på den anden side af ækvator. I brasilianske Rio de Janeiro blev ArtRio afviklet for blot anden gang, og messen demonstrerede med et sandt besøgsboom, at interessen for moderne kunst er stærkt stigende i det sydamerikanske land.

Godt 74.000 mennesker lagde vejen forbi de fire store varelagre ved havnefronten i Rio, som danner rammerne om kunstmessen i Brasiliens næststørste by. Det var så mange, at gæsterne ifølge den brasilianske avis Jornal O Globo klagede over, at de havde svært ved at se galleristandene ordentligt. Den store 'folkevandring' gjorde også, at de besøgende ikke kunne vende om og gå tilbage ad den vej, de var kommet, da strømmen af mennesker nærmest hev alle gæsterne i samme retning.

Middelklassen vil have kunst
Men valfarten til gallerier og messer er noget ret nyt i Brasilien. For blot ganske få år siden var kunst nemlig kun noget, den absolut rigeste del af brasilianerne beskæftigede sig med. Men landets økonomiske opblomstring har skærpet kunstinteressen i befolkningen, og nu køber også en stor del af den brasilianske middelklasse kunst.

- Det plejede at være sådan, at vi brasilianere kun bekymrede os om inflation, sikkerhed og det at få tingene til at løbe rundt. Men landet har ændret sig så meget og så hurtigt, at nu har folk den luksus at kunne fokusere på andre ting – inklusive kunst, siger ArtRios medskaber Brenda Valansi til Washington Times.

- Nu kan enhver person fra arbejderklassen, som er interesseret, træde ind på kunstmarkedet, lyder det fra Valansi, som meddeler, at værker på Rios messe kan fås for kun 3.000 kroner – men også helt op til 30 millioner.

Kunst er det nye statussymbol
Ligesom kunst er blevet et statussymbol i Kina, hvor nyrige kinesere kaster yuan efter hvert et penselstrøg, de ser, er det at have kunst i hjemmet også blevet populært i Brasilien.

- Der har været et paradigmeskift. Kunst er blevet en eftertragtet vare her. Det er blevet lidt af et statussymbol ligesom en flot bil eller en fancy ferie, siger Katia Mindlin Leite-Barbosa, leder af Sotheby’s Brazil.

- Det plejede at være sådan, at man ikke engang kunne finde udstillingslister fra gallerier i aviserne, men nu er der en hel sektion ugentligt kun tilegnet det, siger hun til Washington Times.

Store gallerier vil være med
Udviklingen i Brasilien får også de store gallerier i verden til at interessere sig for kunstmessen i Rio de Janeiro, selv om den kun har to år på bagen. Således deltog gigantiske Gagosian Gallery i forrige weekends messe, og det amerikanske galleri fik bestemt valuta for pengene.

Galleriet fik nemlig solgt et af Andy Warhols Soup Can-malerier for små 30 millioner danske kroner – et godt billede på, at købekraften bestemt er til stede i Brasilien.

Også britiske White Cube og det New York-baserede David Zvirner Gallery var blandt messens stjernegallerier, hvis ankomst markerer, at Brasilien er et af de nye hotte steder at være, når det gælder kunst.

ArtRio ønsker ikke selv at melde ud, for hvor store summer der blev solgt kunst på messen. Den amerikanske kunstblogger Sara Roffino anslår dog, at beløbet ligger på omkring 75 millioner dollar – godt 435 millioner kroner. Heriblandt værker af Georg Baselitz, Tracey Emin og Takashi Murakami foruden altså suppe-maleriet af Warhol.


LÆS OGSÅ: Brasiliansk museum verdens mest succesfulde
LÆS OGSÅ: Udenlandske gallerier: Gør Art Cph mere international
LÆS OGSÅ: Se top-10 over mest magtfulde i kunstens verden

Kilder: Art Rio, Jornal O Globo,
Washington Times og Artinfo
Foto: André Wermuth, Sxc.hu