Modigliani-ekspert anklaget for falskneri

Modigliani fakes

28.01.13

Den italienske Modigliani-ekspert Christian Parisot er mistænkt for at have spillet en hovedrolle i en af Italiens største falskneri-skandaler nogensinde. 59 falske Modiglianier er konfiskeret hos Parisot og hans medsammensvorne kunsthandler.

Af Troels Ussing

Når kunstsamlere har været i tvivl om, hvorvidt de i virkeligheden ejede en ægte Amedeo Modigliani, er de som oftest gået til Christian Parisot, der er blevet anset for at være verdens førende Modigliani-ekspert. Men de tider er ovre, efter det viser sig, at Parisot sandsynligvis har levet fedt på at få fremstillet falske malerier af den italienske kunstner, som han så selv har godkendt som ægte Modiglianier.

I alt har en italiensk politienhed inden for kunstfalskneri beslaglagt 59 Modigliani-værker hos Christian Parisot og hans medfusker, kunsthandleren Matteo Vignapiano. De formodede forfalskninger omfatter blandt andet 41 skitser, fire bronzeskulpturer og et maleri af den italienske kunstner, som især er kendt for sine portrætter med lange ansigter og kroppe.

Fældet af udstilling i Rom
Christian Parisot regnedes som formand for Archives Légales Amedeo Modigliani for at være den førende kender af portræt-kunstneren, og italieneren blev derfor hyppigt brugt til at organisere Modigliani-udstillinger rundt om i verden. Derfor havde hans ord, for hvornår et Modigliani-værk var ægte eller ej , også stor gennemslagskraft i kunstverdenen.

Ifølge de italienske myndigheder var det en Modigliani-udstilling nær Rom i 2010, som Parisot havde været manden bag, der førte dem på sporet af ’ekspertens’ fusk. Andre Modigliani-autoriteter anslog nemlig, at op mod 22 af de udstillede værker måtte være forfalskninger.

Modigliani oplagt at forfalske
Amedeo Modiglianis kunst har altid været et yndet forfalskningsemne hos fukserne i kunstbranchen, da italienerens værker teknisk ikke volder falsknerne de store problemer.

Samtidig levede Modigliani et sølle liv i fattigdom, da det kun lykkedes ham at få én enkelt soloudstilling i Paris, hvor han boede det meste af sit voksenliv. Uden penge, men med en hverdag fyldt med druk og stoffer, måtte Modigliani betale sine regninger med kunstværker. Og uden nogen klar proveniens er det svært at vide med sikkerhed, hvor mange værker af italieneren der findes, hvilket gør det nemt for falsknere at påstå, at malerier eller skulpturer reelt er ægte.

Bliver et kunstværk kategoriseret som værende en ægte Modigliani, kan det oven i købet indbringe uhyggelig store summer. I næste måned forventes et typisk Modigliani-maleri – som skulle være helt ægte – at blive solgt for mellem 150 og 200 millioner kroner på Christie’s i London.
 

LÆS OGSÅ: Picasso-portræt booster London-auktioner
 

Kilder: AFA News, Huffington Post og The Independent
Billede: 'Jeanne Hebuterne (Au chapeau)' af Amedeo Modigliani
Foto: Christie’s