Rothko-hærværk kræver 18 måneders restaurering

Rothko Tate ødelagt maleri

23.11.12

Tate Modern har konstateret, at skaderne efter Rothko-hærværket i oktober er langt værre end først antaget. Halvandet års arbejde venter nu museets konservatorer.

Af Troels Ussing

Først anslog Tate Modern, at Mark Rothkos maleri Black on Maroon ville være hurtigt tilbage på museet, efter en gæst vandaliserede det i oktober måned. Men nu må London-museet konstatere, at værkets tilstand er langt værre, end det umiddelbart så ud til.

- Forundersøgelsen viser, at maleriet får brug for en længere periode med konservator-arbejde, før skaden er udbedret. Op til 18 måneders arbejde, vurderer en Tate-talsmand over for The Telegraph.

- Der var en masse spekulation om, hvorvidt kragetræerne (som gerningsmanden påførte maleriet, red.) blev lavet med en tuschpen, men det gjorde de ikke. Skaderne blev lavet med blæk, hvilket har efterladt et dybere mærke.

Svære Rothko-restaureringer
Selv om malerier af Mark Rothko ser enkle ud, er de ganske svære for konservatorer at reparere. Den russisk-amerikanske kunstner blandede nemlig selv sin maling, og han var ikke bleg for at komme alternative materialer i farverne.

Og konservatorerne skulle meget nødig lave rav i Rothko’en under processen, da hans værker er blevet særligt værdifulde i løbet af 2012. Hele to gange i år er prisen for et Rothko-maleri havnet på over de 75 millioner dollar. Så med et maleri i 400 millioner kroner-klassen er det nok en god idé, at konservatorerne tager sig den tid, de skal bruge. Og så må Tate-publikummet altså vente halvandet år på igen at nyde Black on Maroon.
 

LÆS MERE OM HÆRVÆRKET
 

LÆS OGSÅ: Rift om Rothko på rekordauktion
LÆS OGSÅ: Rekorder for Rothko og Richter

Kilde: The Telegraph
Billede: 'Vladimir Umanets, A Potential Piece
of Yellowisme' skrev gerningsmanden
på Rothkos 'Black on Maroon' i oktober.