Tag på kunstmesse i din pyjamas

30.01.12

I 2011 udviklede VIP Art Fair sig til lidt af en skandale. Kunstmessen, som udelukkende foregår på nettet, led i sit debutår under tekniske problemer, men en stor it-investering skal sikre, at det i år bliver nemmere at 'gå' på messe med morgenhår og pyjamas.

Af Troels Ussing

Der er ingen dress code eller faste åbningstider, og sidder håret pjusket, eller har du madrester i skægget, er det heller ikke noget problem, hvis du i næste weekend skal besøge VIP Art Fair. For denne kunstmesse er ikke som andre – den foregår nemlig på internettet. 

Sidste år var første gang, at det amerikanske ægtepar Jane og James Cohan introducerede det originale projekt, hvor de flyttede en kunstmesse fra fysiske rammer til internettet, så samlere og andre kunstinteresserede ikke skulle flyve verden rundt for at se de store galleriers nyeste værker.

Debuten forløb desværre ikke så godt som håbet, da messens website ikke kunne klare de mange museklik fra hele verden, hvilket gjorde Jane Cohan 'sindssygt skuffet'. Men en masse teknisk bøvl har ikke slået messe-arrangøren ud:

- Vi fik også så meget positiv feedback for messen, at vi virkelig ønskede at arrangere den igen, siger hun til Die Zeit.

Sidste chance for succes
Jane Cohan er dog klar over, at afviklingen af weekendens VIP 2.0 bliver den endelige test af, hvorvidt det er muligt at afholde en kunstmesse på nettet. Der er ikke råd til endnu en fiasko, hvor teknikken ikke kan følge med.

Derfor har arrangørerne valgt at fyre sidste års tekniker og har i stedet ansat et større og mere erfarent team, som med hjælp af flere servere skal sikre sitet mod overbelastning. Dermed skulle de 136 gallerier, der har betalt i omegnen af 100.000 kroner for en stand, være garanteret, at alle besøgende kan surfe sig gennem kunstværkerne uden lange ventetider. 

Gallerister værdsætter en net-messe 
Sidste års problemer gjorde, at folkene bag VIP Art Fair tilbagebetalte cirka halvdelen af det beløb, som gallerierne havde lagt for at være med – simpelt hen for at pleje kunderne. Og det har måske virket, for flere af dette års gallerier er gengangere fra 2011. 

I galleri-branchen ser man da også en stor værdi i en net-messe, også selv om det første forsøg blev lidt af en fuser:

- At være præsenteret online er i stigende grad mere relevant i vores branche. VIP Art Fair giver os chancen for at promovere vores ting til samlere fra hele verden – nogle, som vi måske ellers ikke ville komme i kontakt med – og det er grund nok til at deltage i en innovativ net-messe, udtaler den New York-baserede gallerist Marianne Boesky.

VIP Art Fair starter den 3. februar og løber frem til den 8. februar. Og den er ikke kun for 'Very Important Persons', som man måske kunne tro. Tværtimod er den bare for alle dem, der ønsker at praktisere 'Viewing in Private'.


Besøg VIP Art Fair 

Kilder: VIP Art Fair og Die Zeit
Billede: På VIP 2.0 skal man surfe
sig rundt mellem standene
Foto: VIP Art Fair