'Ged, faldende', olie på lærred (2011), Ulla Bech-Bruun (Foto: Ulla Bech-Bruun).

Ulla Bech-Bruun er i gang med at farve-lægge en tegning, som holdes i de karak-teristiske dystre farver (Foto: Troels Ussing).

'Hvid kanin', olie på lærred (2010), Ulla Bech-Bruun (Foto: Ulla Bech-Bruun).

ULLA BECH-BRUUN

"Jeg er meget old-school"

Ulla Bech-Bruun laver kunst, som appellerer til følelserne frem for intellektet, hvilket ifølge hende selv er en lidt gammeldags tilgang til kunsten.

Af Troels Ussing

Hendes atelier kan gøre enhver kunstner misundelig. Et stort, lyst lokale på anden sal med udsigt ned til de farverige bygninger i Nyhavn. Denne dag tager gaden sig dog lidt mørkere ud end på en sædvanlig sommerdag på grund af tætte, mørke skyer, som sender en strøm af stråler ned fra himlen. For at undgå at mascaraen løber, eller at frisuren falder sammen, har næsten alle på gaden slået paraplyer op, der som et skjold lukker af for truslen udefra. 

Mørket derude på den anden side af vinduet forhindrer dog ikke Ulla Bech-Bruuns atelier i at lyse op. Men når der er så lyst denne dag, er det også, fordi væggene stadig er ganske nøgne – helt hvide. Hun har lige flyttet de vigtigste af sine ting ind i det rum, hvor hun skal tilbringe time efter time det kommende år, som er hendes sidste på Det Kongelige Kunstakademi.

Inspireret af Lynch og Kubrick
Kun et enkelt af hendes malerier er hængt op, men ville der have været flere oppe, var farvedominansen i rummet nok en lidt anden. For stemningsmæssigt hører Ulla Bech-Bruuns kunst ikke til den lyseste, og det skinner igennem, at hun blandt andet henter inspiration i David Lynch og Stanley Kubricks universer.

- Nogle kan godt blive lidt provokeret af mine ting – måske fordi noget af det er lidt voldsomt. Men jeg ønsker egentlig ikke at provokere, jeg er bare optaget af at arbejde med menneskedyret. Vi har jo alle groteske fantasier engang imellem, og der bobler jo en masse rundt inden under vores intellektuelle facade, og det synes jeg er interessant at arbejde med – også fordi jeg på den måde lærer mit eget menneskedyr bedre at kende, fortæller Ulla Bech-Bruun.

Miss Old-school
For fem år siden blev hun færdiguddannet som psykolog, men da hun samme sommer blev optaget på Det Kongelige Kunstakademi, valgte hun at fortsætte livet som studerende. Og selv om der undervejs har været kriser, og der har været opstået tvivl om, hvorvidt kunsten var det rette, er Ulla Bech-Bruun nu ved at have fundet sit udtryk. Men hendes tilgang til kunsten er ifølge hende selv lidt atypisk:

- Jeg er meget old-school. Jeg gør nok ikke det, man skal for at være helt up-to-date inden for kunsten, hvor det handler meget om at formidle en idé. For mig handler det mere om at ’beskrive’ en følelse. Jeg vil gerne sætte tanker i gang, men jeg har ikke et behov for at styre det så meget. Det er vigtigt for mig at slippe mit hoved – lave ting nedefra og ikke oppefra, ikke at tænke malerier med hovedet hele vejen.

Værkerne er som nisserne i 'Amèlie'
Gennem den emotionelle tilgang håber Ulla Bech-Bruun, at hendes værker kan røre ved publikum og måske endda være med til at åbne ved en underbevidsthed hos beskuerne. Og for den 32-årige akademielev spiller det en væsentlig rolle, at hun hendes ting fremover vil kunne ’komme ud’.

- Jeg betragter mine værker lidt ligesom nisserne i filmen 'Amèlie' – de skal gerne ud i verden. Det er jo sjovere, hvis man kan dele sin kunst med nogen. Og jeg synes da, det er enormt dejligt, når nogen vil have mine 'nisser' – det kan jeg da kun se som smigrende, siger Ulla Bech-Bruun, som dog medgiver, at hendes værker måske er sværere at sælge end så meget andet, men selv om hun gerne vil kunne leve af sin kunst, vil hun aldrig ændre udtryk for at sælge bedre:

- At lave noget andet ville slet ikke give mening for mig. Det ville bare være sell-out. I stedet må man måske bare prøve at være noget mere opsøgende, så ens ting kommer ud. For lige meget hvad ville det i hvert fald være ærgerligt at stå med en masse ting, der ikke bliver set. Man kan ikke komme så langt og så bare lægge sig ned.


Se flere af Ulla Bech-Bruuns værker

Foto øverst: Ulla Bech-Bruun i sit nye atalier (Foto: Troels Ussing)