Verdens dyreste maleri burde have hængt i Skandinavien

Cézannes Kortspillerne, der lige er blevet købt af Qatar for 1,4 milliarder, var tidligere ejet af en norsk skibsreder. Han tilbød Oslo maleriet, men i den norske hovedstad sagde man nej tak til det, der nu er verdens dyreste værk.

26.02.12

Af Troels Ussing

I begyndelsen af februar kunne Kunstkup.dk berette, at oliestaten Qatar havde smidt intet mindre end 1,4 milliarder kroner efter Paul Cézannes maleri Kortspillerne. Det rekorddyre værk skal nu efter al sandsynlighed op at hænge på Qatar National Museum, hvor det skal trække masser af kunstturister til.

For skandinaver kan det godt være lidt af en ørkenvandring at skulle begive sig helt ned til Den Arabiske Halvø for at få et glimt af mesterværket, og i Norden kan vi faktisk ærgre os ekstra meget over, at Kortspillerne befinder sig så langt væk. For verdens dyreste maleri kunne ligeså godt have hængt på et museum i Oslo.

Det er den norske avis VG, som har researchet sig frem til, at Cézanne-maleriet frem til 1920’erne var ejet af den norske skibsreder Jørgen Breder Stang, som ejede flere fine malerier af franske impressionister. Og havde det ikke været for en pernitten skattechef, havde Kortspillerne sandsynligvis stadig befundet sig på norsk jord.

Tilbød Oslo Cézanne-maleriet
Den kunstelskende skibsreder Stang havde tjent store formuer før og under Første Verdenskrig, og en pæn del af pengene blev brugt på international kunst, som hang over alt i hjemmet - også Cézannes Kortspillerne, der havde plads over pejsen i skibsrederens stue (se billedet øverst).

Men Kristiania, som Oslo hed frem til 1925, var ramt af krise efter krigen, og derfor forlangte byen, at den velhavende Jørgen Breder Stang skulle betale en strafskat. Skibsrederen tilbød at betale med Cézannes Kortspillerne samt nogle malerier af Renoir og Gauguin. Men hovedstadens skattechef sagde nej tak, og i stedet solgte Stang sine værker til udlandet, så ekstraskatten kunne betales med kontanter.

Beklageligt!
På Nasjonalmuseet i Oslo ærgrer man sig over, at Cézannes mesterværk røg ud af landet, hvilket en lov om kulturarv eventuelt kunne have forhindret.

- Man kan kun beklage, at sådan et kunstværk forsvandt til udlandet. Salget til udlandet var heller ikke ulovligt – dengang fandtes der ingen lov om kulturarv, som i dag gør det muligt for os at vurdere sådanne salg, siger kunstekspert på Nasjonalmuseet i Oslo Sidsel Helliesen til VG.

De norske museer vil ikke have mulighed for at sikre sig nogen af fortidens tabte malerier, da sådanne mesterværker i dag som oftest er ejet af andre museer. De relativt få privatejede er sjældent til salg, og når det endelig sker, er prisen astronomisk, som også blev bevist ved Qatars seneste rekordkøb. 

Qatar sikrede sig Kortspillerne i en privathandel med familien til den græske skibsreder George Embiricos, som døde i 2011. Embiricos’ kunstsamling var en af de mest værdifulde i verden.
 

 
Kilder: Nasjonalmuseet, VG og NY Times